Geschiedenis poëziealbum

Vanmorgen zat ik aan mijn poëziealbum te denken. Ik vroeg me af waar ik hem gelaten had. Waarschijnlijk heel ondankbaar boven op zolder in een doos. Jammer eigenlijk. Nu wordt het niet meer gelezen. De vraag, ‘waar komt poëziealbum eigenlijk vandaan? ‘, kwam naar boven. Ik besloot het op te zoeken.

Het poëziealbum is zo’n 400 jaar geleden ontstaan in de Duitse Universiteit. De studenten zwierven van universiteit naar universiteit. Ze lieten hun Bijbels signeren door vrienden en professoren. Bij de handtekening werd een klein versje, opdracht of tekening geschreven. De drukkerijen zagen deze trend en gingen Bijbels drukken met een aantal blanco bladzijden. Daarna werden het boekjes met blanco bladzijden. Maar voordat ik alles ga overschrijven wil ik jullie verwijzen naar de site waar ik de info vandaan heb. Hier staat de hele geschiedenis.

Bron: InfoNu

Nu nog de vraag; hoe schrijf je het. Is het: poesiealbum, poesie-album, poëziealbum, poëzie-album. Of is het helemaal anders?

Een Reactie op “Geschiedenis poëziealbum

  1. Ik denk poëzie album zonder streepje, maar zeker weet ik dat ook niet. Zelf heb ik er twee en heel af en toe kijk ik er nog weleens in.

Geef een reactie

