Sint Maarten

Sint Maarten, daar heb ik goeie herinneringen aan. Het was spannend. Je mocht ineens in het donker lopen met een lantaarn in tegen stelling met nu. Nu lopen ze met een lampion en een lichtje op een batterij. Ik had een stormlantaarn, zoals hieronder op de foto.

Afbeelding

Je kon er lampolie in doen. Uren waren we zoet. Van de ene deur naar de andere deur. Met een grote zak vol snoep kwamen we thuis. En dan werd de tafel leeggemaakt en keerden we de zak om, om te kijken wat we gehaald hadden. Taaipoppetjes, lange jan, toffee, toverballen, drop, maar ook fruit. Weer heel ander snoep als wat we tegenwoordig hebben. Nu is alles ook verpakt. Eerder werd niet alles verpakt. Alles werd netjes gesorteerd en de snoep werd in trommeltjes gedaan en opgeborgen. Af en toe ruilde ik met mijn broers snoep. Bepaalde dingen vond je dan niet zo lekker. Mijn oudere broers liepen veel en veel langer. En die deden modern. Ze gingen met een zaklantaarn op pad. Zo’n zaklantaarn die ze in dienst ook wel gebruiken. Kun je verschillende kleuren gebruiken.

Afbeelding

 

Maar ik vond een stormlantaarn veel leuker. Een echt vlammetje. Mijn moeder had zoiets van… eet alles maar op dan hebben we dat gesnoep weer gehad. Nou je werd er snel flauw van hoor. Ik kon er nog vrij lang mee doen.

En zo vierden wij Sint Maarten. Ik heb geen kinderen, maar het is altijd leuk om het mee te maken. En dan moet ik altijd aan mijn eigen tijd denken dat ik ook door de straten liep met mijn stormlantaarn.

Een Reactie op “Sint Maarten

  1. Hier wordt het niet gevierd, dusnik weet niet wat het is en wat ik mis, maar als ik al die logjes er zo over lees moet het toch wel speciaal zijn.

Geef een reactie

